-het

Jag och Rochelle paktade ihop oss och har nu påbörjat en facebookfri vecka.
Hur det gick till?
Jävligt bra fråga.
Hur det går?

Facebookfrihet dag 1
Det kliar. Rent fysiskt, det kliar alltså. Och ömmar lite. Nånstans i pannan. Runt ögonen. Och i fingrarna som vill skriva in mailadressochlösenordochEnter.
Känner mig smått galet avskärmad. Kan inte chatta med någon. Kan inte kolla event. Kan inte kolla bilder. Kan inte kolla kommentarer. Kan inte kolla födelsedagar. Kan inte vara med och leka.
Samtidigt. Mellan vågorna av bekräftelsebegär så skymtar nånting annat. Nån sorts nuhet. Härhet. Frihet?
Saker att göra istället för att hetsklicka runt på facebook:
  • Kolla på en irländsk film
  • Baka bröd
  • Äta bröd
  • Spela piano
  • Diska
  • Plocka ur diskmaskinen
  • Gå en långpromenad
  • Läsa
  • Skriva blogginlägg
  • Ligga på sängen och lyssna på musik
  • Prata i telefon med Karin nån timme (två, kanske)
  • Skriva litterär-bebis
  • Plugga in texttyper
  • Gå runt planlöst i huset och titta på alla väggar
  • Gå runt planlöst i huset och titta på alla tak
  • Gå runt planlöst i huset och titta på alla golv
  • Göra en ordentlig hårinpackning
Grejen med det här är att jag vill veta att jag kan. Att jag kan välja. Bevisa för mig själv att jag kan vara ensam. Att jag inte behöver ett socialt medie för att existera.
För jag börjar märka nu att det är tvärtom. Utan facebook existerar jag lite mer. Lite mer nuhet, härhet, frihet.
Missförstå mig rätt. På tisdag kl.16.49 kommer jag kasta mig över första bästa dator och dregla över alla händelser (munnen vattnas vid bara tanken). Men jag kommer veta att det finns ett alternativ. Jag kommer fortfarande hänga vid facebook och lalla runt, men jag kommer veta vad jag ska göra för att hitta tillbaka till verkligheten igen: logga ut. Mer än så behövs inte. Jag blir så jävla här. Jag älskar det. Trots att fingarna kliar. Och ömmar. Så älskar jag det.


Btw. Önska mig lycka till imorgon - sex timmars svenska nationella. Halleluja, jag tänker sparka rumpa.

Dagens lilla glädje-grej: att vakna strax innan väckarklockan och bara ligga och halvsovandes gosa med täcket.
Sweet dreams <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0