Påker fejs

Jag kan inte ljuga. Många skulle säga att det är en bra grej. Tja. På ett sätt. Men jag önskar att jag kunnat välja. Jag menar, å ena sidan har vi den moraliska aspekten, men å andra sidan har vi den rent praktiska, pragmatiska delen - man blir ju inte särskilt smooth. Jag är som en vidöppen bok. När jag försöker ljuga börjar jag bara fnissa. Om jag är glad ser jag glad ut. Är jag ledsen verkar jag ledsen. Om jag tycker om folk så märks det. Och motsatt - om jag inte gillar nån, så märks det jävligt tydligt, det också. Det, mina vänner, är motsatsen till att vara smooth. Jag övar mig. Senaste tiden har jag funnit mig själv i situationer där jag helt enkelt fått "stå ut" med folk, tja, en gäst, kan vi säga; där jag inte haft mycket till val. Det är på gränsen till skrattretande. Jag tycker inte direkt illa om hen, men vi klickar inte. Jag tycker hen är självupptagen och nedlåtande, jag vet inte vad hen tänker om mig men jag tvivlar på att det är så mycket bättre. Och jag vet att det märks på mig. Jag hör den vassa kanten i mitt skratt, känner hur mina ögon inte hänger med när jag försöker le, kommer på mig själv med smygdryga kommentarer som dryper av undertryckt förakt. Hen är vänlig nog att inte låtsas om det, och jag gör mitt bästa för att försöka dölja det. Vi hjälps åt med att upprätthålla en socialt accepterad fasad. Men jag är rätt säker på att vi båda två vet att vi helt enkelt inte är så förtjusta i varandra, men jag menar, det får väl vara okej. Poängen är att jag är så dålig på att låtsas, och det irriterar mig. Jag vill kunna klara av de små sociala lögnerna. För jag vill kunna vara smooth. Inte sliskig, oärlig; det är inte det jag menar. Bara kunna vara stor nog att sätta mig över mig själv. För att fixa det behöver jag kunna ljuga lite, kunna kontrollera mig själv. Men det är... svårt. Mina vänner kan läsa mig så pinsamt enkelt, de vet vad de ska leta efter. Jag vill aldrig ljuga för dem, men jag vill kunna välja hur mycket jag ska visa. Man blir så utlämnad. Så jag måste lära mig att ljuga. Hur gör man? Nån som vet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0