Om Att Vara En Kund

Du vet när du kommer in i en butik och personen bakom kassan bara blänger på dig och verkar ha noll intresse av att vara behjälplig eller det minsta trevlig? Vi som jobbar i butik börjar allt som oftast inte såna. Chansen är stor att hen bara har råkat ut för lite för många missöden i stil med punkterna nedan och som ett resultat har börjat hata kunder på default. För att förklara och till viss mån försvara dessa individer har jag radat upp några saker som är typiskt kundhatfrämjande. Jag ber om ursäkt om det låter onödigt hårt eller bittert, men jag börjar se tecken på kundhat hos mig själv och därför har jag nu gjort det till mitt mission att sprida medvetenhet om klassiska dos and don'ts. Självklart finns det alltid butiksmedarbetare som bara är obotligt dumma i huvudet, men min fasta övertygelse är att om punkterna nedan tas i beräknande hos dig som kund så kan fallen av surhet minskas dramatiskt.
 
1) Ha Din Skit Redo Vid Kassan
Snälla. När det står fem pers bakom dig i kön så är det inte bästa tillfället att ha plånboken längst ner i gymbagen och rota efter den i några minuter. Vi uppskattar inte heller att flänga runt bakom kassan för att hämta snus eller cigg bara för att du ska vara på andra sidan butiken och slötitta på läsk när vi kommer tillbaka - samtidigt som kön blir allt längre. Ha din skit redo när du ska betala - det går snabbare för dig, folk bakom dig vill inte mörda dig och din familj och vårt jobb blir tio gånger lättare. Tack.
 
2) Vi Är Också Människor
Det här är en av de absolut mest kundhatfrämjande punkterna. Lite vanlig hövlighet räcker långt. Ett "skulle jag kunna få", "tack" eller bara ett enkelt jävla "hej" får oss att känna oss lite mer värda. Snälla, hiva inte fram din skit utan att ens se oss i ögonen, eller befall oss kort "snus" och sen bli irriterad för att vi frågar vilken sort du menar. Visst att alla har dåliga dagar, men kom igen. Lärde inte dina föräldrar dig lite hyfs?
 
3) Vi Sätter Inte Priser Eller Policies
Om något är för dyrt - köp det inte då. Att klaga och skrika på oss åstadkommer inget annat än att skapa dålig stämning. Med mindre än att du har den tvivelaktiga turen att handla hos chefen/högsta hönset, så har vi faktiskt ingenting med prissättningen att göra. Det är inte heller vi som bestämmer att du inte får låna toaletten, så ingen idé att gå bärsärkargång för det heller.
 
4) Vi Försöker Inte Jävlas Med Dig
Det kanske kommer som en chock, men vårt mål i livet är inte att göra ditt liv svårt. Tvärtom, tro det eller ej, vi försöker faktiskt bara hjälpa dig. Så om någonting är slutsålt eller allmänt inte funkar, så är det ganska säkert att anta att vi tycker det är minst lika jobbigt som du, eftersom vi måste deala med sura kunder som du hela dagen. Vi har ingenting att vinna på missnöjda kunder, tro mig. Se punkt 3... och 2.
 
5) Vi Står Och JOBBAR
Din livshistoria är säkert dödsintressant, det tvivlar vi inte på, men ser du oss komma in mitt under din presentation, eller möte med ledningsgruppen, eller när du råpluggar inför en tenta och börja berätta om vad vi tycker om motorerna på Volvos lastbilar? Näe. För du JOBBAR. Och det gör vi också. Om butiken är helt tom är det alltid trevligt att tjöta lite såklart, men snälla, tolka situationen först.
 
6) Hjälp Oss Hjälpa Dig
Om vi har fem olika typer pölse, så är det lite svårt att veta vad du menar när du säger "ge mig en pölse". Eller "jag vill ha snus", eller bara "cigg" (för övrigt typiskt otrevliga sätt att be om saker). Om du sedan blir chockad över valmöjligheterna och måste gå bort och kolla vilka pölser vi har och tar fem minuter på dig, så kommer vi ta en annan kund emellan, som vet vad de vill ha. Om du börjar tjura över det så kan du förvänta dig den äldsta, skrumpnaste pölsen på grillen. Se punkt 1.
 
Några sista ord: Snälla, bara använd ditt sunda förnuft och ge oss the benefit of the doubt. Innan du öppnar käften, så fråga dig själv om du hade velat bli bemött som du är på väg att bemöta oss. Vi är trots allt bara vanliga människor som försöker göra vårt jobb. Snälla, ha det i bakhuvudet nästa gång du går in i en butik. Le lite. Säg hej. Säg tack. Anta att vi bara försöker hjälpa dig, inte jävlas med dig. Och bli inte förvånad om du plötsligt får rabatter och nya vänner vart du än går.

RSS 2.0