Generationspatriot

Så var det ju det här med bin Ladin.
Död eller ej? Varför slängdes han i havet? Var det amerikanska styrkor som dödade honom? Var han död innan? Hur kunde han gömma sig i så många år? Kan man lita på USA:s redogörelser? Vad händer nu?
Det är lunch i skolan och halva samhällstvåan sitter i ett klassrum och käkar pastasallad med gaffeln. Oscar snor mina oliver. Alla är arga på samhällsarbetet och trötta i huvudet och allmänt snurrigt flummiga. I alla fall tills någon säger bin Ladin. Plötsligt svänger hela rummet till och ut bryter en hetsig diskussion, överkroppar lutas över bordet, händer flyger i luften, röster höjs och vattenglas töms.
Jag sitter och ler. Jag har aldrig varit så stolt över min samtid. Här sitter ett gäng sjutton-/artonåringar och ifrågasätter ifrågasätter ifrågasätter, kräver bevis, spekulerar om konsekvenser och framtida eventuella hämndaktioner - som om det var helt normalt. Min historiearbetearbetande hjärna som ser censur och propaganda överallt lyser glädjestrålande innanför kraniet. Det jag hör är: fuck deras propaganda, fuck deras censur, vi vägrar bli lurade. Jag hör redskapen för ett kritiskt förhållningssätt, jag hör en jävligt lovande framtid, jag hör en samtid att vara stolt över.
Och det är inte bara i Donnerklassrummen. Det är överallt. Det är i tidningar, nyhetssändningar, bloggar, statusuppdateringar, samtal på bussen, hela jävla landet kritiserar, ifrågasätter. Jag älskar det.
Mitt Engelska B-häfte uttrycker en oro för att vår generation är the tethered generation, unable to fend for itself. Som om vi inte skulle kunna stå upp för oss själva.
Fuck that. Vi kommer bli den bästa generationen nånsin. Lyssna bara på våra lunchsamtal. Vi är grymma på autopilot, vår awesomeness är inbyggd, vi förbättrar världen på vår fritid.
"The tethered generation." Tss.

Heddas häftmassekreation

Dagens lilla glädje-grej: att mamma ringer och vill bjuda mig på middag på stan.
Sweet dreams <3

Kommentarer
Postat av: lisen

BRA BRA BRA BRA BRA ÅH SÅ BRA

2011-05-07 @ 23:15:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0